Wat kun je doen als een klant niet betaald?
Als je een freelancer bent of een eigen bedrijf hebt, dan ben je natuurlijk afhankelijk van de inkomsten die je verdiend uit het verkopen van producten of het leveren van diensten. Helaas kan het wel eens voorkomen dat een klant de rekening niet wilt of kan betalen. Dat is erg vervelend, maar je moet zelf nooit in de problemen komen doordat de klant niet wil of kan betalen. Wil je weten wat je kunt doen als een klant niet wilt of kan betalen? Je komt er meer over te weten in dit handige artikel.
Neem contact op met de persoon
Een van de eerste stappen die je moet zetten als een klant niet wilt betalen, is contact opnemen met de klant om te achterhalen waarom hij/zij de rekening niet wilt of kan betalen. Het kan namelijk wel eens voorkomen dat de klant de rekening niet kan betalen omdat de bankrekening geblokkeerd is, maar ook doordat de klant diep in de schulden zit. Door het probleem te achterhalen kun je samen met de klant tot een oplossing komen. Hiermee zorg je er ook voor dat de verhouding tussen jouw bedrijf en je klant gezond blijft.
Het inschakelen van een incassobureau
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat een klant wegens een ongeldige reden de rekening weigert te betalen. Dat is erg vervelend, want het kan dan veel gedoe worden om toch je geld te krijgen. Een van de beste keuzes die je kunt maken, is het inschakelen van een incassobureau Tilburg. Een incassobureau is gespecialiseerd in het incasseren van geld, maar je moet er wel rekening mee houden dat dit soms een langdurig proces is. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de persoon een betalingsregeling wilt afspreken. Het kan dan enkele maanden tot jaren duren voordat de volledige rekening betaald is.
Aanbetaling voor projecten
Wanneer je bedrijf voornamelijk projecten moet gaan uitvoeren, is het verstandig om altijd om een aanbetaling te vragen. Hiermee maak je de afspraken niet alleen mee definitief, maar ook zorg je ervoor dat een gedeelte van de gemaakte kosten al vergoed worden. Op deze manier kan je ervoor zorgen dat je niet in de financiƫle problemen komt doordat een klant niet wilt of kan betalen.